Ies & friends

50 jaar organist
Alsof het een editie was in het genre ‘<Artiest> and friends’ werd door de muziekcommissie van de Regenboogkerk gekozen voor de werktitel ‘Ies and friends’ voor het 50-jarig jubileumconcert van Ies Nijman, organist van de wijkgemeente Regenboogkerk in Hilversum. Deze werktitel werd ook de uiteindelijke titel en het motto van het concert van 29 mei 2016 waarin Ies Nijman zelf, en enkele van zijn collega’s een concert zouden verzorgen rondom het orgel. Naast het orgel mocht er ook wel ‘iets anders’ klinken.

DSC03192Orgelmuziek en cantorij
Organist Ies Nijman beet het spits af op het Engelse William Hill orgel van de Regenboogkerk. Hij deed dat met een programma dat op het kleurpalet en de herkomst van het orgel was afgestemd, een vrolijke trumpet tune, orkestrale ‘lush’ klanken van Vaughan Williams en Elgar, maar ook een onstuimige toccata van Reger en het bezonken ‘Prière à Notre-Dame’. Ies sloot zijn solo-bijdrage af met het spelen van een transcriptie van een werk van Verdi; een gewoonte die vaker plaatsvindt in Engeland en op Engelse orgels met hun vele klankmogelijkheden.

De cantorij van de Regenboog (met enige versterking vanwege de vakantieperiode) sloot direct aan met het zingen van twee Engelse koorwerken van Attwood en Wesley die zich uitstekend en stijleigen laten begeleiden op dit Engelse orgel. De cantorij liet hiermee in dit concert aan de ruimschoots aanwezige luisteraars horen wat regelmatig ín de diensten klinkt.

DSC03227Een ander geluid
Na de pauze bracht collega-organist Henk van Dijk 3 werken ten gehore die niet per definitie op ‘het lijf’ van dit orgel zijn geschreven: een ingetogen ‘Schmücke dich’ van Bach, een allegretto uit de 4e orgelsonate van Mendessohn met daarin een prominente rol weggelegd voor de solo-hobo van het orgel, en als als uitsmijter een feestelijk praeludium in C van Kellner.

Nu werd het tijd voor een ander geluid, een bijdrage van de echtgenote van de jubilaris, Sari Nijman. Zij begeleidde op de vleugel Rineke Reulen die een hongaarse dans speelde op dwarsfluit.

Een verrassingDSC03247

Vervolgens nam cantor en collega Arno Rog plaats op de orgelbank om 3 werken ten gehore te brengen.

Hij begon met een Chaconne van Buxtehude op het hoofdorgel, daarmee aantonend dat ook dit repertoire op dit instrument goed tot klinken kan worden gebracht. Daarna werd het hoofdorgel verruild voor het kistorgel van de Regenboogkerk waar op virtuoze wijze een kerksonate van Mozart voor twee violen (waaronder lid van de Regenboog-gemeente Evelien Bouwmeester), cello en kistorgel werd uitgevoerd. Tot slot speelde Arno Rog het ‘verrassingswerk’ van de middag, een première voor het orgel en de Regenboogkerk, een jazz-vertolking voor alt-saxofoon en pijporgel van ‘A child is born’. Deze bekende standard van Thad Jones werd nu weer teder, dan weer virtuoos uitgevoerd door saxofoniste Rita Bongers die daarmee aanwezigen, maar ook haar familie wist te verrassen.

Ies als dirigent
Als laatste onderdeel gaf het gospelkoor Dabar’Yah (waar Ies Nijman al jaren ‘de baton zwaait’) een gloedvolle akoestische vertolking van ‘Because the Lord is my shepherd’, het meer show-achtige en aanstekelijke ‘Shoes’, en ‘Soon and very soon’.

Ten slotte kroop Ies Nijman weer achter het orgel om alle aanwezigen te begeleiden bij het zingen – op Engelse wijze, met descant – van het Engelse lied ‘Dans mee met Vader, Zoon en Geest’.

Fotoreportage
Bekijk hier de fotoreportage:

Geplaatst in Fotoreportage